تاریخچه دوربین مدار بسته – از سال ۱۹۴۲ تاکنون

 

قصد داریم در این مطلب شمارا با تاریخچه دوربین مدار بسته آشنا کنیم. در دنیای امروز دوربین مداربسته چیزی است که ما آن را به خوبی می شناسیم. بسیاری از اماکن، خیابان ها و حتی خانه ها از فناوری دوربین های مدار بسته برخوردار هستند و این چیزی است که ما آن را پذیرفته ایم و درواقع انتظاری هم جز این نداریم.

بدون شک همه ی کسب و کار ها و خانه ها و مجتمع های تجاری و مسکونی می توانند از تکنولوژی دوربین های مداربسته برای برقراری امنیت فیزیکی استفاده کنند.

 

موشک v-2

البته، سیستم های مدار بسته ای که امروزه در بازار هستند بسیار متفاوت از نسخه های قبلی هستند که در سال های پیشین استفاده می شدند. در اینجا خلاصه ای از تکامل این تکنولوژی برای شما آورده شده است.

 

* ۵ برند برتر دوربین مداربسته در ایران

 


نظارت زنده

آلمان اولین استفاده کننده از دوربین مدار بسته در سال ۱۹۴۲ بود. این سیستم توسط مهندس والتر بروخ طراحی شد و برای نظارت بر موشک های V-2 تنظیم شد. این تکنولوژی در سال ۱۹۴۹ بود که شکل صنعتی به خود گرفت. در آن سال، یک پیمانکار دولت آمریکا به نام Vericon شروع به تبلیغ سیستم های دوربین مدار بسته کرد.

تکنولوی های تنها ابتدایی شامل دوربین ها و مانیتورها بودند و فقط می توانستند برای نظارت زنده استفاده شوند. در آن زمان اجزایی برای ضبط تصاویر دوربین توسط استفاده کنندگان آن وجود نداشت.

 

ضبط کننده های ویدئویی آغازین

بعداً، سیستم های ضبط اولیه حلقه به حلقه برای کمک به حفظ داده های جمع آوری شده اختراع شدند. با این حال، نوارهای مغناطیسی باید به صورت دستی عوض می شدند، این یک روند دشوار، غیر امن و البته پرهزینه بود. جای تعجب نیست که چنین سیستم هایی نادر بودند.

 

ظهور دستگاه های صوتی تصویری

وقتی در دهه ۱۹۷۰ ضبط کاست های ویدئویی (VCR) به طور گسترده در دسترس قرار گرفت، تحول عمده ای در تاریخ دوربین های مدار بسته رخ داد. این فناوری به سرعت در سیستم های نظارتی گنجانیده شد و راهی جدید برای استفاده از دوربین ها ارائه داد.

دیگر نیازی به نظارت مستقیم مردم بر روی صفحه نمایش ها نبود. در عوض، سیستم ها می توانستند تنظیم شوند و به حال خود رها شوند تا تا به صورت اتوماتیک ویدیو ها را ضبط کنند. سپس کاربران می توانستند اطلاعات ثبت شده را به دلخواه خود مرور کنند. این امر باعث محبوبیت بیشتر دوربین مدار بسته در بین مشاغل شد.

 

با این حال، توجه به این نکته مهم است که این راه حل ها کاملاً بی عیب و نقص نبوده اند. نوارها باید به طور منظم تعویض می شدند. اگر کاربران می خواستند اطلاعات را برای مدت زمان طولانی ذخیره کنند، مجبور بودند تعداد زیادی از نوار ها را در قفسه ها نگه دارند.

 

تاریخچه دوربین مدار بسته

تاریخچه دوربین مدار بسته

مالتی پلکسینگ (قابلیت نمایش چند کانال به صورت همزمان)

زمانی که راه حل های مالتی پلکس در دسترس قرار گرفت پیشرفت قابل توجه دیگری در تاریخ دوربین های مدار بسته در دهه ۱۹۹۰ رخ داد. این فناوری اجازه می دهد تا سیگنال های ویدئویی تعدادی از دوربین های مداربسته با هم ترکیب شده و در یک مانیتور نمایش داده شوند. 

به عنوان مثال، به این معنی است که اگر شرکتی چهار دوربین امنیتی داشته باشد، هر یک از این سیگنال های ویدئویی توسط مالتی پلکسر هماهنگ شده و در همان نوار ضبط می شدند.

این گامِ رو به جلو، استفاده از دوربین های مداربسته را برای مشاغل مختلف کارآمدتر کرد و به افزایش محبوبیت آنها کمک کرد.

 

 

*دوربین مداربسته وارملایت و دارک لایت

DVR

پیشرفت در فناوری دیجیتال از اوایل هزاره ی جدید منجر به پیشرفتهای بیشتر در صنایع مختلف شده است. دستگاه های ضبط ویدئو با ضبط کننده های دیجیتال (DVR) جایگزین نوار های قدیمی شده اند و باعث می شوند کار با سیستم های دوربین مداربسته ساده تر و کاربرپسندتر شود. 

 سیستم های دیجیتال همچنین نیاز دوربین برای ضبط تصاویر را برطرف کرده است، به این معنی که سازمان ها برای ذخیره اطلاعات، دیگر مجبور به استفاده از نوار ها برای ضبط ویدیو های دوربین نیستند.

 

تاریخچه دوربین مدار بسته

dvr و nvr

 

NVR

در صورت ارتقای سیستم های دوربین مدار بسته تان به دوربین های تحت شبکه، می توانید آنها را به دستگاه ضبط کننده تحت شبکه (NVR) متصل کنید. این سیستم ها با رمزگذاری و پردازش فیلم در دوربین ها و سپس ارائه فیلم ها به NVR برای ذخیره سازی، امکان مشاهده تصاویر دوربین را از راه دور به شما می دهد.

 

این راه حل ها به ویژه برای شرکت های دارای اتاق های سرور بسیار مفید است زیرا به کاربران اجازه می دهد تا بخش های مختلف را هر بار در شبکه یا اینترنت با سهولت بیشتری و با کیفیت بالاتر از DVR مشاهده کنند.

با توجه به ویژگی های چشمگیری که هم اکنون در سیستم های امنیتی دوربین مدار بسته وجود دارد و با توجه به سهولت استفاده از آنها، جای تعجب نیست که این تکنولوژی به شدت مورد تقاضای بسیاری ازمشاغل قرار گرفته است.

 

*انواع دوربین های مدار بسته

 


 

تاریخچه دوربین مدار بسته از 1942 تا کنون

منبع: موصیفا