مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه IP

 

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه، اگر تا برای خرید دوربین مداربسته تحقیق کرده باشید حتما نام دوربین های تحت شبکه IP به چشمتان خورده است. قطعاً در این مواقع سوالاتی به ذهنتان می رسد. سوالاتی مثل “دوربین مدار بسته تحت شبکه چیست؟” و یا “مزایای دوربین تحت شبکه نسبت به دوربین های آنالوگ چیست؟”

در زیر مواردی را برای شما جمع آوری کردیم که به شما بگوییم چرا دوربین های تحت شبکه بهتر هستند و اساساً چه مواردی باعث می شوند که سرمایه گذاری روی دوربین های IP برای شما کارآمد باشد.

 

دوربین تحت شبکه یا IP چیست؟

همانظور که میدانید دوربین تحت شبکه که معمولاً به آن دوربین IP می‌گویند، یک دوربین مداربسته دیجیتال است. این نوع دوربین مانند وب‌کم می‌تواند تصاویر را از طریق شبکه یا اینترنت ارسال و دریافت کند.

اما برخلاف وب‌کم‌های معمولی، دوربین‌های تحت شبکه یک واحد مستقل با آدرس IP مخصوص به خود است. که برای انتقال تصاویر فقط نیاز به اتصال به شبکه دارد. این نوع دوربین‌ها دقیقاً به همان روش دستگاه‌های استاندارد درون شبکه مانند لپ‌تاپ، تبلت یا پرینتر، به شبکه متصل می‌شوند.

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا دوربین آی پی (آی پی کمرا)، یک دوربین دیجیتال است که برای نظارت استفاده می‌شود. و به آن سیستم نظارت تصویری بر پایه پروتکل استاندارد شبکه نیز گفته می‌شود. دوربین های ip جانشینی برای دوربین مدار بسته آنالوگ (CCTV) هستند؛ که سال‌هاست به طور گسترده استفاده می‌شوند.

دوربین آی پی کمرا به جای نیاز به استفاده از شبکه اختصاصی، از شبکه IP محلی استفاده می‌کند، که دسترسی به اینترنت را نیز فراهم می‌کند. دوربین‌های تحت شبکه از فرمت های رایج و استاندارد تصویر مانند Motion JPEG ، MPEG یا H.264 برای انتقال تصویر دوربین بر بستر شبکه استفاده می‌کنند.

دوربین مداربسته تحت شبکه اکسوم مدل EIPC-D114

 


کیفیت تصویر با وضوح بالا

مدل های مختلف دوربین های IP از رزولوشن های متفاوتی برخوردار هستند. اما باید توجه داشت که وضوح تصاویر تنها عاملی نیست که کیفیت تصویر گرفته شده را تعیین می کند. نرخ فریم، نوع لنز و دید در شب مادون قرمز نیز در سطوح بالاتر تعیین کیفیت قرار دارند و بر وضوح فیلم تأثیر می گذارند.

 

کیفیت تصویر که به طور معمول توسط سیستم های NVR ضبط می شود نسبت به دوربین های آنالوگ که به دستگاه DVR متصل می شوند و وضوح پایین تری دارند، برتر است.البته این نکته در مورد DVR ها وجود دارد که بعضی از DVR ها حتی توانایی ضبط تصاویر ۴K را نیز دارا هستند. اما دستکاه های دی وی آری که تصاویر با رزولوشن بالا را ضبط می کنند هزینه ی زیادی را در بر دارند.

 

*آموزش نصب دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)


 

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه

افزایش انعطاف پذیری

دوربین های IP که برای ضبط کننده های تحت شبکه (NVR) نیاز دارند، برای نصب آنها انعطاف بیشتری نسبت به دوربین های آنالوگ وجود دارد. مدیر یک کسب و کار بسته به دور بودن و یا نزدیک بودن محل نصب دوربین به دستکاه ضبط کننده، می تواند انتخاب کند که دوربین با کابل کشی به دستگاه متصل شود یا خیر.

چرا که دوربین تحت شبکه می تواند حتی به صورت بی سیم و از طریق سیستم وایرلس به NVR متصل شود.

تکنولوژی پیشرفته

بسیاری از دوربین های IP دارای ویژگی های پیشرفته ای مانند قابلیت تشخیص چهره، تشخیص حرکت و دید در شب هستند. این فناوری می تواند به سود بسیاری از سطوح مشاغل سازمانی باشد. به هنگام دسترسی به فضای ابری از طریق شبکه اینترنت، سیستم های امنیتی NVR همچنین می توانند با محافظت از رمز عبور، تأیید دو مرحله ای و رمزگذاری امن پیکربندی شوند تا از دسترسی هکر ها به سیستم جلوگیری شود.

دوربین تحت شبکه

دسترسی از راه دور

دسترسی از راه دور

 فضای ذخیره سازی ابری به این معنی است که با تنظیم و مجوزهای مناسب، صاحبان مشاغل و کارکنان نظارت در هر زمان و مکانی با اتصال به شبکه اینترنت با سیستم عامل های اندروید و آی او اس و ویندوز به تصاویر دوربین ها دسترسی داشته باشند.

کابل های اترنت

کابل های Cat5e و Cat6 علاوه بر اتصال به اینترنت، می توانند دوربین های IP  را نیز تحت پوشش خود قرار دهند. این مورد باعث کاهش سیم کشی مورد نیاز این سیستم های امنیتی می شود.

 

*کابل مناسب دوربین مداربسته تحت شبکه


 

ویژگی های ضروری دوربین های IP:

 

فضای ابری و داخلی

فضای ذخیره‌سازی هنگام بررسی دوربین‌های IP اهمیت زیادی دارد. طبق قانون، بسیاری از شرکت‌ها ملزم به نگهداری فیلم‌های امنیتی برای مدت زمان مشخصی بسته به صنعت و وظایف محلی خود هستند. اکثر سیستم‌های نظارتی داده‌های ویدیویی را به فضای ذخیره‌سازی ابری، درایو حالت جامد (SSD) یا درایو دیسک سخت (HDD) منتقل می‌کنند.

راه‌حل‌های پیشرفته، فیلم را به صورت محلی روی SSD یا HDD ذخیره می‌کنند، در حالی که از آن در فضای ابری نیز نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند. این سیستم‌های امنیتی «هیبرید ابری» ایمن‌تر و قابل اعتمادتر از سیستم‌هایی هستند که تنها به یک روش متکی هستند.

 

قابلیت های PoE

 دوربین های IP که می توانند از طریق اتصال PoE تغذیه شوند، خطر و هزینه اجرای سیم برق را از بین می برند. در مقایسه با دوربین‌های کاملاً بی‌سیم، دوربین‌های IP PoE تمایل به انتقال داده با ثبات‌تری دارند و کمتر با تداخل دستگاه‌های مجاور مواجه می‌شوند.

 

رمزگذاری داده های ویدیویی

میزان امنیت یک دوربین IP به سطح رمزگذاری داده ها و امنیت شبکه آن بستگی دارد. رمزگذاری روشی برای پنهان کردن اطلاعات با درهم‌سازی داده‌ها است تا تنها اشخاص مجاز بتوانند آن را رمزگشایی کنند. از آنجایی که دوربین های IP اغلب در موارد نقض اینترنت اشیا هدف قرار می گیرند،

EXSOM-cctvcamera-ip67

 

رمزگذاری در حالت استراحت

داده‌های رمزگذاری‌شده به این معنی است که داده‌ها در دوربین محافظت می‌شوند. RSA و AES دو نمونه از استانداردهای رمزگذاری زیرساخت کلید عمومی (PKI) هستند که تضمین می‌کنند هر کسی که به داده‌های ویدیو دسترسی دارد نمی‌تواند آن را از حافظه داخلی استخراج کند.

 

در رمزگذاری ترانزیت

داده‌های رمزگذاری شده «در حین انتقال» به این معنی است که داده‌ها در حین حرکت از طریق شبکه یا انتقال از فضای ذخیره‌سازی محلی به فضای ابری محافظت می‌شوند. سیستم‌های ایمن داده‌ها را در حین حمل و نقل با استفاده از HTTPS/SSL از طریق پورت 443 رمزگذاری می‌کنند و فقط به سرویس‌های ابری اختصاصی اتصالات خروجی برقرار می‌کنند.

 


 

قابلیت های دیگر دوربین های IP

اشتراک‌گذاری فوری ویدیو

 یکی از قابلیت‌های سیستم‌های نظارت IP مدرن، امکان اشتراک‌گذاری کلیپ‌های ویدئویی از طریق پیامک، ایمیل یا لینک‌های زنده است. این میزان زمان لازم برای هشدار به مقامات در هنگام وقوع حوادث و اقدامات فوری را کاهش می دهد.

 

کیفیت ویدیو

دوربین‌های IP عموماً در مقایسه با دوربین‌های آنالوگ که به طور سنتی در سیستم‌های مداربسته استفاده می‌شوند، کیفیت تصویر بالاتری ارائه می‌دهند. از آنجایی که آنها سیگنال های دیجیتال را ارسال می کنند، می توانند جزئیات بیشتری را ثبت کنند. این امکان را برای بسیاری از سیستم های امنیتی IP فراهم می کند تا تجزیه و تحلیل ویدیویی پیشرفته مانند تطبیق چهره را در نرم افزار خود بگنجانند.

 

امنیت فیزیکی

امنیت فیزیکی

 

تجزیه و تحلیل ویدئویی مبتنی بر لبه

سیستم‌های نظارت مدرن از هوش مصنوعی (AI) و تجزیه و تحلیل مبتنی بر لبه برای شناسایی افراد و اشیاء در میدان دید دوربین استفاده می‌کنند. نرم‌افزار با قابلیت‌های یادگیری عمیق می‌تواند از تطبیق چهره و وسیله نقلیه برای هشدار به کاربران در مورد حوادث در زمان واقعی و سرعت بخشیدن به تحقیقات استفاده کند. این سیستم‌های نظارتی پیشرفته همچنین به کاربران اجازه می‌دهند مناطق محدودی را در دید دوربین تعریف کنند و در صورت شناسایی فعالیت معنادار در یک زمان خاص از روز به آنها اطلاع داده شود.

 

جریان پایدار

دوربین‌های IP که در حالت پایدار کار می‌کنند، پهنای باند کمتری مصرف می‌کنند، که باعث می‌شود مقیاس‌پذیرتر و کم‌هزینه‌تر برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ باشد. در حالت ثابت، دوربین ها هر 20 ثانیه یک بار یک جریان ثابت از تصاویر کوچک رمزگذاری شده و ابرداده های مرتبط را به ابر ارسال می کنند.

یک دوربین IP حالت ثابت با سرعتی در حدود 20 کیلوبیت در ثانیه کار می کند که تقریباً 1/100 دوربین ابری سنتی است که با سرعت 1-2 مگابیت در ثانیه پخش می شود. با توجه به ردپای پهنای باند کم، بیش از 100 دوربین حالت ثابت می توانند اتصال شبکه مشابهی را به اشتراک بگذارند و پهنای باند یکسانی را به عنوان یک دوربین ابری سنتی مصرف کنند.

 


 

چالش های تهیه سیستم دوربین تحت شبکه

هزینه راه اندازی آن زیاد است

 هزینه یک سیستم نظارتی NVR بسیار بیشتر از سیستم DVR است. هزینه های سربار برای دوربین های IP، ارتباطات اینترنتی، نرم افزارهای عملیاتی و فضای ذخیره سازی ابری باید به هنگام راه اندازی سیستم دوربین IP در نظر گرفته شوند.

از دست دادن احتمالی سیگنال

با اینکه یک سیستم وایرلس مزایای زیادی را به همراه دارد، اما باید همیشه قطع شدن برق یا اینترنت را در نظر داشته باشید. وقتی اتصال قطع می شود، تمام سیستم های نظارتی که در حال ضبط تصاویر هستند قطع می شوند.

با این حال، برخی از ضبط کننده های ویدئویی تحت شبکه دارای یک محافظ داخلی برق اضطراری (UPS) هستند که در هنگام قطع برق، برق مورد نیاز سیستم های امنیتی را تأمین می کنند.

 

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه

اتصال به اینترنت

برای استفاده از بهترین قابلیت های سیستم دوربین تحت شبکه، نیاز است که اینترنتی داشته باشید که از لحاظ کانکشن و سرعت مناسب باشد. متأسفانه نیاز دوربین های تحت شبکه به اینترنت پر سرعت هزینه های کلی نصب دوربین مدار بسته شما را افزایش می دهد.

سیگنال اینترنت در مکان های دور از آنتن وای فای به درستی به سیستم ها انتقال داده نمی شود، به همین جهت مجموعه های بزرگ بایستی از آنتن های تقویتی مودم و یا دوربین های آنالوگ استفاده کنند.

 


 

هنگام خرید دوربین IP چه نکاتی را باید در نظر گرفت:

 

  1. محدوده منطقه تحت نظارت چقدر است؟ (فاصله؟ محدوده؟)
  2. برای پشتیبانی از دوربین چقدر پهنای باند اینترنت لازم است؟
  3. فیلم چگونه ذخیره می شود و به چه مقدار فضا نیاز دارید؟
  4. آیا رمزگذاری داده ها مطابق با استانداردهای امنیتی مدرن است؟ (RSA در مقابل AES؟ در حالت استراحت در مقابل حمل و نقل؟)
  5. در کجا قرار می گیرد؟ (داخلی خارجی؟)
  6. آیا از انتقال رمزگذاری شده استفاده می کند؟ (SSL/TLS؟)

 

دوربین مداربسته ایمو مدل Imou REX IPC-A46LP

دوربین مداربسته ایمو مدل Imou REX IPC-A46LP

 

* دوربین مداربسته ایمو مدل Imou REX IPC-A46LP

 


 

تیم موصیفا عرضه کننده انواع دوربین های تحت شبکه از برند های مطرح دنیاست. آیا در مورد خربد دوربین های مدار بسته IP نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید؟ شما می توانید با کارشناسان ما برای گرفتن مشاوره در مورد خرید دوربین مدار بسته تماس حاصل فرمایید.

دوربین های تحت شبکه را ترجیح می دهید با دوربین های آنالوگ؟ نظرات خود را با ما در اشتراک بگذارید.

 

مزایای دوربین مداربسته تحت شبکه | دوربین مدار بسته IP

منبع: Verkada

کپی رایت : کپی کنید ولی بگید از موصیفا برداشتیم.