رک در دوربین های مداربسته

 

رک در دوربین های مداربسته رک یک محفظه یا قفسه استاندارد شده برای جاسازی و محافظت از تجهیزات الکتریکی و کامپیوتری است. از رک در کاربری های متفاوتی استفاده می شود و دارای مشخصات ویژه ای هستند که در این مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.

رک محفظه ای است که دوربین، سرور یا متعلقات شبکه مانند سوییچ، روتر، مودم و … در آن قرار می گیرد و با توجه به نوع رک هم از سرور محافظت می کند و هم جهت تهویه و جلو گیری از صدمات فیزیکی از جمله ضربه و فشار و کارایی بهتر سرور آن را در خود جای می دهد.

واحد اندازه گیری رک یونیت (Unit) می باشد که هر یونیت تقریباً معادل ۵ سانتی‌متر می باشد. اندازه رک ها معمولاً بین ۴U تا ۴۷U می باشد.

رک دیواری 6 یونیت

انواع رک ها از نظر نوع ساخت به انواع متفاوتی طبقه‌بندی می شوند و رایج ترین انواع آن عبارتند از:

رک دیواری

رک های دیواری برای پیچ شدن به دیوار ساخته شده اند. این رک ها معمولا در اندازه های ۴ تا ۱۲ یونیت و با عمق ۴۵ یا ۶۰ سانتی‌متر ساخته می شوند. درب رک های دیواری به صورت افقی باز می شود و معمولا شیشه ایست. این رک ها میتوانند در کناره ها نیز دارای درب های پیچی باشند.

 

رک دیواری- موصیفا

رک ایستاده

رک های ایستاده، بر روی زمین قرار می گیرند. این رک ها معمولا در اندازه های ۱۶ تا ۴۷ یونیت و با عمق ۶۰، ۸۰ یا ۱۰۰ سانتی‌متر ساخته می شوند. رک های ایستاده دارای یک درب از جلو هستند اما دربهای کناری و پشتی آن ها نیز قابل باز شدن است. رک های ایستاده دارای یک درب از جلو هستند اما دربهای کناری و پشتی آن ها نیز قابل باز شدن است.

 

رک ایستاده- موصیفا

لزوم استفاده از رک

طبق توضیحات داده شده ، بزرگترین توجیح استفاده از رک در سیستم های مداربسته حفظ امنیت دستگاه می باشد .
نکته بعدی که حائز اهمیت است ، فیش ها و اتصالات کابل های دوربین به دستگاه می باشد که در اکثر موارد شاهد بوده ایم که بعد از گذشت زمان با کوچک‌ترین حرکت و لرزش دستگاه ، تصاویر قطع می شود.

علت آن جابجا کردن دستگاه به دلایل مختلف مثل نظافت و گردگیری و یا جابجایی محل استقرار دستگاه به دلیل تغییر دکوراسیون است .

 

فیش های BNC ، هر چقدر هم استاندارد لحیم یا پیچ و یا پرس شده باشند ، به مرور زمان و بعد از تکان خوردن های متوالی از جای خود خارج شده یا اتصال آنها ضعیف میشود که این موضوع باعث قطع شدن تصاویر می شود.

حال اگر این دستگاه و متعلقات داخل رک قرار داده شوند دیگر نیاز به نظافت نداشته و لزومی برای جابجایی آن نیست .

 

 

دلیل دیگر برای استفاده از رک در سیستم های دوربین مداربسته این است که گاهی در پروژه ها از آداپتور مرکزی به عنوان منبع تغذیه استفاده می شود و تنها جایی که برای این قطعه از متعلقات سیستم ، امن و مطمئن است جایی جز رک نخواهد بود.

دلیل اطمینان از امنیت منبع تغذیه مرکزی ، این است که با آسیب دیدن آداپتور یا قطع برق۲۲۰ و یا با جدا شدن یکی از کابلهای خروجی ۱۲ ولت همه تصاویر به کلی قطع خواهد شد.

رک در دوربین های مداربسته

*کابل مناسب دوربین مداربسته تحت شبکه کدام است؟

 

 

اندازه رک

رک ها در اندازه های متفاوتی ساخته می شوند. اما رایج ترین نوع رک ها، رک های ۱۹ اینچ هستند (در سیستم های مداربسته معمولا از این رک استفاده می شود).

 

اندازه مختلف رک

 

اندازه ۱۹ اینچ یا ۴۸۲٫۶ میلیمتر در واقع عرض هر ماژول از رک را نشان می دهد. تمام انواع رک های استاندارد با چنین عرضی برای هر ماژول ساخته می شوند و تجهیزات شبکه نیز طوری ساخته می شوند تا در این رک ها جاسازی شوند.

گرچه عرض رک ها استاندارد شده و ثابت است اما عمق رک های ۱۹اینچ میتواند متفاوت باشد. این رک ها معمولا در عمق های ۴۵۰، ۶۰۰، ۸۰۰ یا ۱۰۰۰ میلیمتری ساخته می شود. ارتفاع رک ها نیز با توجه به تعداد یونیت های آنها مشخص می شود.

 

تعداد یونیت های یک رک می تواند میزان فضای عمودی در رک را نشان دهد. از آنجایی که تجهیزات در رک به صورت افقی و بر روی هم نصب می شوند تعداد یونیت یک رک مشخص می کند ظرفیت آن برای نصب تجهیزات چقدر است.

در رک های استاندارد هر یونیت فاصله بین دو سوراخ بر روی ریل های عمودی رک است. فاصله هر یونیت از هم ۱٫۷۵ اینچ یا ۴۴٫۴۵ میلیمتر است.

رک در دوربین های مداربسته

*راهنمای سریع برای شناخت انواع لنز دوربین مدار بسته

 

اجزای تشکیل دهنده

رک ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند که در زیر به بررسی هر یک می پردازیم:

فن (Fan): برای خنک نگه داشتن و تهویه صحیح اجزای داخلی رک از تعدادی فن که معمولاً در سقف و کف رک قرار دارند استفاده می شود.

Power Module (پاور ماژول): قطعه ای است که تعدادی پریز برق در روی آن به منظور تغذیه اجزای داخلی رک به خصوص سوییچ و سرور نصب شده است.

سینی (Shelf): معمولاً در هر رک از تعدادی سینی به منظور جدا سازی بخش های مختلف و قرار دادن برخی از تجهیزات مانند سوییچ و یا مانیتور سرور بر روی آن استفاده می شود. سینی ها در دو نوع متحرک و ثابت همراه رک عرضه می شوند.

برق رک

رک های استاندارد اغلب دارای یک یا دو فن (هواکش و خنک‌کننده) هستند و نیاز به برق دارند، همچنین برق دستگاه و منبع تغذیه مرکزی از برق رک تامین خواهد شد.

سعی کنید حتی‌الامکان از نزدیکی رک و از پشت پریزها برق تهیه کنید که قابل قطع کردن نباشد و یا استاندارد ترین حالت برای تامین برق رک، تهیه برق از کنتور اصلی می باشد، به طوری که برای برق رک یک فیوز مینیاتوری به صورت جداگانه تهیه شود.

 

* نقد و بررسی انواع هارد سیگیت

 


رک در دوربین های مداربسته

منبع: موصیفا

کپی کنید ولی بگید از موصیفا برداشتیم.