راهنمای کامل برای حسگرهای حرکت

در این مقاله به اموزش کاملی درباره حسگرهای حرکت میپردازیم و انواع انها را شرح میدهیم.

 

حسگر حرکت (یا ردیاب حرکتی) پایه اصلی سیستم امنیتی دزدگیر شماست زیرا زمانی که شخصی در خانه شما نیست را تشخیص می دهد که نباید باشد. یک سنسور حرکت از یک یا چند فناوری برای تشخیص حرکت در یک منطقه استفاده می کند.

راهنمای کامل برای حسگرهای حرکت

راهنمای کامل برای حسگرهای حرکت

وقتی سنسور حرکت را تشخیص می دهد ، سیگنالی به صفحه کنترل سیستم امنیتی شما می فرستد که به مرکز نظارت شما متصل می شود. این امر شما و مرکز نظارت را از وجود تهدید احتمالی در خانه آگاه می کند.

پاسخ به سوالات شما درباره سنسور های حرکتی:

  1. نقش سنسورهای حرکتی
  2. انواع سنسورهای حرکتی
  3. سنسورهای حرکتی تخصصی
  4. بهترین روش ها
  5. نحوه نصب سنسورهای حرکتی
  6. نکات نصب اضافی
  7. استفاده های دیگر

 

*برای دیدن انواع لوازم جانبی دزدگیر اماکن کلیک کنید.

 


 

۱- نقش حسگرهای حرکتی در امنیت خانه:

نقش حسگرهای حرکتی در امنیت خانه

نقش حسگرهای حرکتی در امنیت خانه

 

هدف اصلی تشخیص حرکت، احساس سرقت و ارسال هشدار به صفحه کنترل شماست که به مرکز نظارت شما هشدار می دهد.

سنسورها وقتی در خانه نیستید یا وقتی به سیستم می گویید در آن مکان حضور ندارید، کار می کنند. حتی می توانید برخی از سیستم های امنیتی را برای ضبط وقایع از طریق دوربین امنیتی در هنگام حرکت برنامه ریزی کنید.

سنسورهای حرکتی کاملاً آماده هستند و آماده واکنش به موقعیتهای مختلف مانند حرکت در اتاق نشیمن، باز یا بسته شدن پنجره ها یا درها یا شکستن پنجره هستند.

 

* چشمی های برتر دزدگیر اماکن در ایران

 

در اینجا برخی از موارد معمول استفاده از حسگرهای حرکتی آورده شده است:

  1. در صورتی که کودکان و فرزندان شما منع رفت و آمد هستند، به شما هشدار می دهد.
  2. وقتی کسی به درب ورودی نزدیک می شود زنگ خانه را ببندید.
  3. هنگام ورود بچه ها به مناطق محدود در خانه مانند حیاط، اتاق کار، بالکن و یا اتاق تمرین یا کابینت دارو، به شما هشدار می دهد.
  4. با استفاده از نور حسگر حرکت در فضاهای خالی در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.
  5. اگر حیوانات خانگی وارد مناطقی می شوند که قرار نیست در آنجا باشند به شما اطلاع می دهند.

 


 

۲- انواع سنسورهای حرکتی:

انواع سنسور های حرکتی

انواع سنسور های حرکتی

 

مادون قرمز غیرفعال (PIR)
یک سنسور مادون قرمز منفعل با جستجوی تغییرات دما، گرمای بدن (انرژی مادون قرمز) را تشخیص می دهد.

این پرکاربردترین سنسور حرکت در سیستم های امنیتی خانه است. وقتی سیستم خود را تجهیز می کنید، این حسگرهای حرکت را فعال می کند تا تهدیدات احتمالی را گزارش دهد.
به محض گرم شدن سنسور حرکت PIR، می تواند گرما و حرکت را در مناطق اطراف تشخیص داده و یک “شبکه” محافظ ایجاد کند.

اگر یک جسم متحرک بیش از حد مناطق شبکه را مسدود کند و سطح انرژی مادون قرمز به سرعت تغییر کند، و سنسور مادون قرمز هشدار را ایجاد می کند.

 

 

مایکروویو (مگاوات)

این نوع سنسور پالس های مایکروویو را ارسال می کند و بازتاب اجسام در حال حرکت را اندازه گیری می کند، آنها مساحت بیشتری نسبت به حسگرهای مادون قرمز را پوشش می دهند اما گران تر و در معرض تداخل الکتریکی هستند.

 

 

سنسورهای حرکتی با فناوری دوگانه

برخی از سنسورهای حرکتی می توانند چندین روش تشخیص را در تلاش برای کاهش هشدارهای دروغین ترکیب کنند. به عنوان مثال غیر معمول نیست که یک سنسور فناوری دوگانه یک سنسور مادون قرمز غیر فعال (PIR) را با یک سنسور مایکروویو ترکیب کند.

هر نوع حسگر در مناطق مختلف طیف (از منفعل تا فعال) فعالیت می کند. سنسورهای حرکتی با فناوری دوگانه به اندازه انواع دیگر باعث ایجاد زنگ هشدار کاذب نمی شوند، زیرا هر دو سنسور برای به صدا درآوردن زنگ هشدار نیاز به قطع دارند. با این حال، این بدان معنی نیست که آنها هرگز هشدارهای دروغین ایجاد نمی کنند.

 

 

انواع کمتری از ردیاب های حرکتی

حسگرهای بازتابنده منطقه اشعه های مادون قرمز را از یک LED ساطع می کنند و از بازتاب آن اشعه ها برای اندازه گیری فاصله تا شخص یا جسم استفاده می کنند و امکان تشخیص هنگام حرکت سوژه در منطقه تعیین شده را فراهم می کنند.

سنسورهای حرکتی التراسونیک بازتاب اجسام در حال حرکت را از طریق پالس امواج فراصوت اندازه گیری می کنند.

 

حسگرهای حرکت ارتعاشات کوچکی را که افراد هنگام حرکت در داخل اتاق ایجاد می کنند، تشخیص می دهند. 

یک سنسور ارتعاش خانگی از جرم کمی روی یک اهرم استفاده می کند، که هنگام لرزش سوئیچ هشدار را فعال می کند. سنسورهای حرکتی خانگی می توانند کار کنند، اما همچنین می توانند غیر قابل اعتماد باشند.

 

*قیمت و خرید سنسورهای حرکتی و چشمی بی سیم 

 


 

۳- سنسورهای حرکتی تخصصی

سنسور های حرکتی تخصصی

سنسور های حرکتی تخصصی

 

سنسورهای تماس (در / پنجره)

سنسورهای تماسی (سنسور درب و پنجره ) از آهن ربا برای تشخیص حرکت در یا پنجره استفاده می کنند. هنگامی که سنسور و آهنربا مربوطه با باز شدن درب یا پنجره از هم دور می شوند، سنسور در حالی که سیستم امنیتی فعال است زنگ هشدار را ایجاد می کند.

 

سنسورهای حرکتی ایمنی از حیوان خانگی

اکثر حسگر مادون قرمز غیرفعال می توانند حیوانات را تا وزن مشخص نادیده بگیرند. یک سنسور حرکتی با فناوری دوگانه در برابر هشدارهای دروغین در برابر حیوانات خانگی مقاوم تر است زیرا برای راه اندازی خاص نیاز به دو سنسور دارد.

 

توجه کنید که برخی از سنسورهای حرکتی ایمنی از حیوانات خانگی برای خانه های دارای حیوانات اهلی خانگی پر تحرک، سطح حساسیت قابل تنظیم دارند.

 

سنسورهای حرکتی ویدئویی

بسیاری از دوربین های امنیتی از پردازش سیگنال پیشرفته ۲ برای شروع ضبط هنگام احساس حرکت استفاده می کنند. دوربین های کنترل شده توسط سنسورهای حرکتی با ضبط نکردن صدها ساعت فیلم بی فایده می توانند در ذخیره سازی حافظه صرفه جویی کنند، آنها فقط موارد مهم را ضبط می کنند.

 


 

۴- بهترین روش ها برای نصب سنسورها

بهترین روش ها برای نصب سنسورها

بهترین روش ها برای نصب سنسورها

 

 

سنسور حرکت بی سیم

امروزه بیشتر سنسور حرکتی بی سیم هستند. تنظیم سنسورهای بی سیم بسیار آسان است. آنها نیازی به حفاری ندارند و با سایر اجزای سیستم امنیتی به صورت بی سیم ارتباط برقرار می کنند.

با استاندارد شدن سنسورهای حرکتی بیسیم، نصب راحت تر از همیشه است.

اگر می دانید چگونه از پیچ گوشتی استفاده کنید، می توانید سنسور حرکت را نصب کنید. نصب صحیح به شما پوشش بهینه را برای تشخیص حرکت می دهد و به شما کمک می کند تا از هشدارهای دروغین جلوگیری کنید.

 

اگر یک سیستم امنیتی انتخاب کنید که به نصب حرفه ای نیاز دارد، نصب کننده می داند چگونه سنسورهای شما را تنظیم کند. اگر وظیفه تنظیم سنسورهای خود را بر عهده دارید، اگر از سیستم امنیت خانه استفاده می کنید.

قبل از نصب سنسورهای حرکتی، اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های نصب را بخوانید، زیرا احتمالاً آنها شامل توصیه های قرارگیری می شوند.

 

برخی از سیستم ها همچنین به شما ایمیل های الکترونیکی، آموزش های ویدئویی می دهند، یا اینکه شما با یک نماینده تماس گرفته اید تا شما را در مراحل نصب راهنمایی کند.

به خاطر داشته باشید که سنسورهای حرکتی ضد خطا نیستند و مواردی وجود دارد که ممکن است هشدارهای دروغین وجود داشته باشد. هشدارهای دروغین معمولاً در اثر خرابی های برق، خطای کاربر، مهندسی ضعیف برنامه، افزایش برق، صاعقه و تجهیزات معیوب ایجاد می شوند. حیوانات، حشرات و شاخ و برگ نیز می توانند در شرایط مناسب آنها را تحریک کنند.

 

 

نکات مربوط به قرار دادن

 

اگرچه بهترین کاری که می توانید برای افزایش کارایی سنسورهای خود و جلوگیری از هشدارهای دروغین انجام دهید، خواندن دستورالعمل های ارائه شده به آنها است، اما در اینجا چند نکته برای قرار دادن نیرو در استفاده از نقاط قوت سنسور آورده شده است:

1-سنسورهای PIR را ۱۰-۱۵ فوت از منابع گرما مانند رادیاتور، دریچه های گرمایش و پنجره های آفتابی دور نگه دارید. ۳ سنسور حرکت می توانند با تشخیص تغییر سریع گرما، حتی ابرهایی که به سرعت از نور مستقیم خورشید در اتاق نشیمن شما عبور می کنند، حرکت کنند.

 

2- سنسورهای حرکتی را در “نقاط چوک” قرار دهید، در مناطقی که مردم باید از آن عبور کنند مانند راه پله یا راهرو اصلی. به این ترتیب، یک سارق بدون توجه به مقصد سنسور را قطع می کند.

 

 

بدون انحراف

 

سارقین معمولاً به اتاق خواب اصلی می روند، بنابراین حسگر را در نزدیکی آن اتاق یا اتاق های دیگر با وسایل با ارزش قرار دهید.

۳- ارزیابی کنید که سارقین از کجا وارد می شوند و چه مسیری را طی می کنند. بیشتر سارقین از درب جلو یا عقب، درب بالکن یا درب پارکینگ وارد خانه می شوند، بنابراین توصیه می شود سنسورها را در نزدیکی آن مناطق قرار دهید.

 

۴- دیوارهایی را پیدا کنید که یک سارق در کنار آنها راه برود ، مانند یک راهرو یا مسیر باریک که به یک اتاق منتهی می شود. سنسورهای حرکتی هنگامی که سارق به موازات سنسور حرکت می کند نه به سمت آن، بهترین عملکرد را دارد.
به عنوان مثال، در یک راهرو تمایل دارید موازی با دیوارها بروید، نه مستقیم به سمت آنها.

 

*بهترین نقاط برای نصب کیپد دزدگیر اماکن

 


 

۵- نحوه نصب سنسور حرکت

بهترین روش ها برای نصب سنسورها

بهترین روش ها برای نصب سنسورها

 

با استاندارد شدن سنسورهای حرکتی بی سیم ، نصب راحت تر از همیشه شده است. اگر می دانید چگونه از پیچ گوشتی استفاده کنید، می توانید سنسور حرکت را نصب کنید. نصب صحیح به شما پوشش بهینه را برای تشخیص حرکت می دهد و به شما کمک می کند تا از هشدارهای دروغین جلوگیری کنید.

 

 

1- ردیاب حرکت خود را از جعبه خارج کنید.

کیت سنسور حرکت شما باید دارای برخی دستورالعمل ها و سخت افزار نصب باشد. اگر دستگاه شما باتری جداگانه دارد ، اکنون زمان آن است که آنها را در حسگر حرکت خود قرار دهید.

 

 

2- درباره مکان تصمیم بگیرید.

قبل از نصب ردیاب حرکتی، باید موثرترین سنسور را در نظر بگیرید:

گوشه ها موقعیت ایده آل هستند، زیرا شما می توانید سنسورهای مادون قرمز را برای بیشترین مساحت قرار دهید. بیشتر طراحی های سنسور حرکت دارای لبه های زاویه دار با سوراخ های پیچ هستند بنابراین به خوبی در گوشه اتاق قرار می گیرند.

 

ردیاب حرکتی خود را بالای دیوار نصب کنید تا بهترین پوشش را داشته باشد، اما از قرار دادن آن بالای یک مبلمان بزرگ مانند قفسه کتاب یا میز بازی خودداری کنید، زیرا محدوده انرژی منفعل مادون قرمز را محدود می کند.
سنسور حرکت خود را روبروی ورودی اصلی قرار دهید، این مورد در هر اتاق یا راهرو جایی که این سنسورها را قرار می دهید اعمال می شود تا بتوانند سارقین را بلافاصله تشخیص دهند.

 

 

3- سنسور را نصب کنید.

سنسورهای مادون قرمز غیرفعال سبک هستند، بنابراین دیگر نگران لنگرها یا گل میخ های دیوار خشک نخواهید بود. یک پیچ گوشتی استاندارد باید این کار را انجام دهد، اما یک پیچ گوشتی یا مته برقی می تواند روند کار را تسریع کند.

اکثر ردیاب های حرکتی دارای یک براکت نصب هستند که از بدنه اصلی دستگاه خارج می شود، بنابراین می توانید ابتدا آن را به دیواره پیچ کنید، سپس سنسور حرکت را دوباره به داخل آن بچسبانید.

سایر سنسورهای مادون قرمز ممکن است برای نصب نیاز به جداسازی قطعات داشته باشند.

 

 

4- سنسور خود را به سیستم خود متصل کنید.

 

برای اتصال سنسور حرکت خود به سیستم از دستورالعمل های سازنده پیروی کنید. اکثر سیستم های DIY شما را در این روند پیش می برند، اغلب از صفحه کلید اصلی یا برنامه تلفن همراه برای تنظیم ردیاب های حرکتی استفاده می کنند.

اگر دارای آشکارسازهای حرکت هوشمند هستید، مانند Aeotec TriSensor مجهز به Z-Wave، می توانید آن را از طریق یک هاب هوشمند مانند SmartThings به چراغ ها و سایر دستگاه های هوشمند متصل کنید تا هر زمان که حرکت می شود چراغ روشن شود.

حتی در مواقع خاصی از شبانه روز می توانید از برنامه هاب هوشمند برای تعیین هشدارهای حرکتی به دستگاه های تلفن همراه خود استفاده کنید.

 

 

5- تنظیمات تشخیص حرکت خود را تنظیم کنید.

اکثر ردیاب های حرکتی هنگام مسلح کردن سیستم، سه تنظیم اصلی دارند:

در حالت فوری، تمام حرکت باعث ایجاد زنگ هشدار می شود.
در حالت تأخیر ورود سنسور با تاخیر کار می کند، حتی اگر حرکت را تشخیص دهد تقریباً ۳۰-۶۰ ثانیه وقت دارید تا سیستم را قبل از زنگ خطر غیر فعال کنید.

حالت پیگیری داخلی با تأخیر در ورود کار می کند، اما فقط درصورتی که تماس درب ابتدا شروع شود، اگر در صورت تشخیص حرکت در خانه بدون ایجاد تماس درب، زنگ خطر فوری به صدا در بیاید.

 

 

6- ردیاب حرکت خود را حفظ کنید.

با گذشت زمان ، گرد و غبار و آوار ممکن است بر روی صفحه سنسور حرکت شما جمع شده و با انرژی مادون قرمز تداخل داشته باشند و باعث می شود در تشخیص حرکت از اثر کمتری برخوردار باشد. آن را حداقل هر دو ماه یک بار با یک پارچه میکروفیبر خشک یا کمی مرطوب تمیز کنید.

اگر تصمیم دارید دیواری نزدیک سنسور حرکت خود نقاشی کنید ، ابتدا دستگاه را جدا کنید. اگر نقاشی روی سنسور حرکت مادون قرمز بپاشد، باید آن را تعویض کنید.

 

*قیمت و خرید سنسورهای حرکتی و چشمی با سیم 

 


 

۶- نکات تکمیلی برای نصب سنسورهای حرکتی

 

اندازه حیوانات خانگی خود را در نظر بگیرید!

سنسورهای حرکتی ایمنی از حیوانات خانگی فقط در صورت استفاده صحیح از حیوانات خانگی در برابر حیوانات خانگی مصون هستند و حتی در این صورت می توانند در برخی شرایط هشدارهای دروغین ایجاد کنند.

بسیاری از حسگرهای ایمنی حیوانات خانگی از رده بندی مربوط به وزن حیوان استفاده می کنند ، اما حتی حیوانات خانگی کوچک نیز می توانند آنها را با عمودی کافی تحریک کنند. اگر حیوان خانگی شما دوست دارد پرش از ارتفاع خود را تمرین کند ، می تواند هشدارهای غلط را تنظیم کند.

این امر به ویژه در صورت داشتن سنسورهای فعال در مجاورت راه پله بسیار مهم است. در پایین پله ها ، سنسور با موش حیوان خانگی شما مانند موش رفتار می کند ، اما وقتی حیوان خانگی شما به بالای صفحه برسد ، سنسور ممکن است یک فیل را ببیند.

 

 

پیش آمدگی ها دامنه را کاهش می دهند!

هنگام نصب چراغ های حسگر حرکت LED یا دوربین در بیرون ، به خاطر داشته باشید که نصب آنها تحت یک برآمدگی (مانند یک ماشین) می تواند دامنه آنها را کاهش دهد.

درست همانطور که هنگام پوشیدن کلاه با لبه یا پارچه محافظ ، دید شما کاهش می یابد ، یک برآمدگی می تواند زاویه حسگر ۱۸۰ درجه نور آشکارساز حرکت را مسدود کرده و آن را به یک زاویه حسگر ۹۰ درجه تبدیل کند.

 

 

مادون قرمز را مسدود نکنید!

حسگر های حرکتی مانند چراغ قوه هستند که باریکه ای از نور را ارسال می کنند اما به جای امواج نور ، امواج انرژی مادون قرمز را تشخیص می دهند. درست مثل اینکه نور به لامپ نزدیکتر است ، اشعه مادون قرمز نیز نزدیکتر به دستگاه است و با فاصله دورتر پخش می شود.

امواج آشکارساز حرکت نمی توانند از طریق دیوارها یا سایر اجسام سخت مانند مبلمان نفوذ کنند. هنگامی که سنسور حرکت خود را تنظیم می کنید ، آن را مانند نوری روی دیوار تصور کنید. هر چیزی که از موقعیت آن نور سایه ایجاد کند  همچنین می تواند توانایی سنسور حرکت را برای پوشاندن ناحیه سایه دار مسدود کند.

 

 

کلیدهای نور سنجش حرکت همه برابر نیستند!

 

هنگام انتخاب کلیدهای نور سنجش حرکت برای استفاده در محیط داخلی، به یاد داشته باشید که همه کلیدهای تشخیص حرکت به یک اندازه کار نمی کنند.

  1. وقتی وارد اتاق می شوید یک حسگر به طور خودکار روشن می شود و هنگام خارج شدن دوباره خاموش می شود.
  2. سنسور جای خالی  وقتی اتاق خالی است چراغ ها را خاموش می کند اما شما باید آن را روشن کنید.
  3. سنسورهای کم نور برای روشن کردن چراغ ها در سطوح مختلف روشنایی قابل تنظیم هستند.
    مارک هایی مانند Lutron دارای سوئیچ نور سنسور حرکت هستند که در هر سه گزینه ارائه می شوند تا بتوانید مورد مناسب خود را انتخاب کنید.

 


 

۷- سایر کاربردها برای حسگرهای حرکتی

سنسورهای حرکتی فقط برای امنیت خانه نیستند. بسیاری از زمینه های صنعتی از آنها در خطوط مونتاژ برای پیگیری تعداد محصولات و خاموش کردن تجهیزات خطرناک در صورت نزدیک شدن بیش از حد شخص استفاده می کنند.

 

*در اینجا چند کاربردهای سنسورهای حرکتی آورده شده است:

  • برای باز و بسته شدن درب های اتوماتیک
  • برای روشن و خاموش کردن شیر آب و توالت اتوماتیک
  • برای روشن کردن چراغ ها وقتی شخصی وارد اتاق می شود
  • برای کنترل نمایشگرهای خودپرداز
  • در گیت های اتوماتیک بلیط
  • برای بعضی از پارکومترها

 


 

حرف آخر راهنمای کامل برای حسگرهای حرکت

سنسورهای حرکت فقط یک ویژگی اضافی یک سیستم امنیتی نیستند، بلکه ضروری هستند. بدون سنسورها راهی برای شناسایی سارقین وجود ندارد.

امیدوارم راهنمای کامل برای حسگرهای حرکت ما نقش سنسور حرکت در امنیت خانه شما، فن آوری های مختلفی را که در تشخیص حرکت به کار می برد و نحوه نصب صحیح سنسورهای خود را به شما آموزش دهد.

 

برای کمک به تحقیق در مورد گزینه های امنیت خانه خود ، مقاله ما در مورد “سیستم امنیت خانه چیست؟” مطالعه کنید .

 


راهنمای کامل برای حسگرهای حرکت

منبع : www.safewise.com

کپی رایت : کپی کنید ولی بگید از موصیفا برداشتیم.