تجهیزات شبکه چیست و چگونه کار می کند؟

 

ما در مقاله “تجهیزات شبکه چیست و چگونه کار می کند؟” ابتدا کمی در مورد سخت افزار شبکه و هسته آن توضیحاتی ارائه میشود و سپس چگونگی کارایی این نوع سیستم را با هم بررسی میکنیم.

 

تجهیزات شبکه چیست و چگونه کار می کند؟

 

وقتی برای انجام کاری در رایانه خود می نشینید، ممکن است متوجه آن نشوید، اما برای کسب اطلاعات، خرید یا ارسال ایمیل، بیش از مرورگر اینترنت خود متکی هستید.

 

شما همچنین نیازمند یک آدرس IP هستید که رایانه شما را تشخیص می دهد و اتصال را ممکن سازد، و همچنین یک شبکه قابل اعتماد که به آن متصل هستید که می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

شبکه ها فراتر از کامپیوتر و سیم کشی هستند. همچنین باید دستگاههای خاصی – قطعات سخت افزاری تخصصی – وجود داشته باشد که اتصالات الکتریکی/دیجیتالی را کنترل کرده و نقشهای منحصر به فرد خود را به نحو احسن انجام دهند.

تجهیزات شبکه چیست و چگونه کار می کند؟

تجهیزات شبکه چیست و چگونه کار می کند؟

سخت افزار شبکه

سخت افزار شبکه ، که به عنوان تجهیزات شبکه یا دستگاه های شبکه کامپیوتری نیز شناخته می شود، دستگاه های الکترونیکی هستند که برای ارتباط و تعامل بین دستگاه های موجود در یک شبکه کامپیوتری مورد نیاز هستند.

به طور خاص، آنها واسطه انتقال داده در یک شبکه کامپیوتری هستند. واحدهایی که آخرین گیرنده هستند یا داده تولید می کنند، سیستم نهایی یا تجهیزات پایانه داده نامیده می شوند.

محدوده

دستگاه های شبکه شامل طیف وسیعی از تجهیزات است که می توانند به عنوان اجزای اصلی شبکه طبقه بندی شوند که سایر اجزای شبکه را به هم متصل می کنند، اجزای ترکیبی که در هسته یا مرز شبکه و قطعات سخت افزاری یا نرم افزاری که معمولاً در نقطه اتصال انواع مختلف قرار دارند، طبقه بندی می شوند.

 

رایج ترین نوع سخت افزار شبکه، آداپتور اترنت مبتنی بر مس است که در اکثر سیستم های رایانه ای مدرن گنجانده شده است. شبکه های بی سیم به طور فزاینده ای محبوب شده است، به ویژه برای دستگاه های قابل حمل و دستی.

 

سایر سخت افزارهای شبکه مورد استفاده در رایانه ها شامل تجهیزات مرکز داده (مانند سرورهای فایل، سرورهای پایگاه داده و مناطق ذخیره سازی )، خدمات شبکه (مانند DNS ، DHCP ، ایمیل و غیره) و همچنین دستگاه هایی است که تحویل محتوا را تضمین می کنند.

 

با نگاهی گسترده تر، تلفن های همراه، رایانه های لوحی و دستگاه های مرتبط با اینترنت همه چیز نیز ممکن است سخت افزار شبکه تلقی شوند.

با پیشرفت فناوری و شبکه های مبتنی بر IP در زیر ساخت ساختمان و خدمات خانگی ادغام می شود، سخت افزار شبکه به دلیل افزایش روز افزون تعداد نقاط پایانی شبکه، به یک اصطلاح مبهم تبدیل می شود.

 

تجهیزات شبکه چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه های خاص 

سخت افزار شبکه را می توان بر اساس موقعیت و نقش آن در شبکه طبقه بندی کرد.

کنترل ترافیک. شبکه های بزرگ به روشی برای فیلتر و جداسازی ترافیک داده نیاز دارند.
قابلیت اتصال این دستگاه ها می توانند انواع مختلفی از شبکه ها را با استفاده از انواع مختلف پروتکل های شبکه متصل کنند.
خطاب سلسله مراتبی تقسیم بندی شبکه با دستگاه های اتصال یک مثال واقعی (فیزیکی) از ارائه داده های واقعی به مقصد مناسب از طریق شناسه شبکه آدرس IP و شناسه میزبان ارائه می دهد.

 

 

تجهیزات شبکه

تجهیزات شبکه

هسته 

دستگاه اتصال دهنده ای است که کابل های شبکه برای تشکیل بخش شبکه به آن متصل شده اند. هاب ها معمولاً داده ها را فیلتر نمی کنند، بلکه بسته های داده یا فریم های ورودی را مجدداً به تمام قسمت ها ارسال می کنند.

امروزه تقریباً همه شبکه ها از یک هاب یا سوئیچ مرکزی استفاده می کنند که رایانه های شبکه به آن متصل می شوند. در یک شبکه hubbed ، هر رایانه از طریق یک خط به هاب متصل می شود. این امر افزودن میزبان به شبکه یا حذف آن را به یک کار ساده تبدیل می کند.

 

*دانلود دفترچه راهنما دزدگیر های اماکن

 


 

اجزای اصلی شبکه سایر اجزای شبکه را به هم متصل می کنند. در اینجا مشخص می شود که این ۶ تا از دستگاه های اتصال ، که با هم کار می کنند، مسئول اصلی آنها چیست:

 

-دروازه : رابطی که با تبدیل سرعت انتقال ، پروتکل ها ، کدها یا اقدامات امنیتی ، سازگاری بین شبکه ها را فراهم می کند.

 

-روتر : دستگاهی است که بسته های داده را بین شبکه های کامپیوتری ارسال می کند. روترها عملکردهای “هدایت ترافیک” را در اینترنت انجام می دهند. یک بسته داده معمولاً از طریق روترهایی به شبکه دیگر که شبکه اینترنتی را تشکیل می دهند تا رسیدن به گره مقصد ارسال می شود، روی لایه ۳ OSI کار می کند.

روترها بخش مهمی از هر شبکه بزرگتر TCP/IP هستند. در حقیقت، بدون توسعه روترهای شبکه و پروتکل های مسیریابی TCP/IP، اینترنت (بزرگترین شبکه جهان) به این گستردگی نمی رسید.

روترها نقش مهمی در کنترل ترافیک و کارآمد نگه داشتن شبکه ایفا می کنند.

 

-سوئیچ : دستگاهی است که دستگاهها را در شبکه کامپیوتری به یکدیگر متصل می کند ، با استفاده از سوئیچ بسته برای دریافت ، پردازش و ارسال اطلاعات به دستگاه مقصد.

بر خلاف هاب های شبکه کمتر پیشرفته، یک سوئیچ شبکه فقط داده ها را به یک یا چند دستگاه که نیاز به دریافت آنها دارند ارسال می کند ، نه اینکه داده های یکسانی را از هر یک از پورت های خود پخش کند، روی لایه ۲ OSI کار می کند.

سوئیچ 24 پورت داهوا مدل DH-PFS4226-24ET-240

دیدن انواع سوئیچ شبکه در سایت موصیفا

 

 

سوئیچ از آدرس های مربوط به هر یک از پورت های خود آگاه است و هر فریم داده ورودی را به پورت صحیح ارسال می کند. سوئیچ ها می توانند تصمیمات حمل و نقل را بر اساس دستورالعمل هایی که در سرفصل پروتکل های TCP/IP ارائه شده است، تنظیم کنند.

 

ساده کنیم سوئیچ، نسخه هوشمندتر یک هاب است. در یک سوئیچ ، مانند یک هاب ، هر رایانه از طریق یک خط متصل می شود. با این حال ، سوئیچ در مورد جایی که داده ها را از طریق یکی از پورت های خود ارسال می کند هوشمندتر است.

 

-Bridge : دستگاهی که چندین بخش شبکه را به هم متصل می کند، روی لایه های OSI 1 و ۲ کار می کند.

 

تجهیزات شبکه چیست و چگونه کار می کند؟

 

-تکرار کننده : دستگاه الکترونیکی است که سیگنال را دریافت می کند و آن را در سطح بالاتر یا قدرت بالاتر یا به طرف دیگر مانع ارسال می کند، به طوری که سیگنال بتواند مسافت های طولانی تری را طی کند.

 

-هاب تکرار کننده : برای اتصال چندین دستگاه اترنت به یکدیگر و ایجاد آنها به عنوان یک بخش شبکه واحد دارای چندین پورت ورودی/خروجی (I/O) است که در آنها سیگنالی که در ورودی هر پورت وارد می شود در خروجی هر پورت به جز ورودی اصلی ظاهر می شود.

یک هاب در لایه فیزیکی (لایه ۱) مدل OSI کار می کند، هاب تکرار نیز در تشخیص برخورد شرکت می کنند، حمل و نقل یک سیگنال مربای به تمام پورت ها اگر آن را یک تشخیص برخورد.

*هاب ها در حال حاضر منسوخ شده اند و سوئیچ های شبکه جایگزین آنها شده است مگر در نصب های بسیار قدیمی یا برنامه های کاربردی تخصصی.

 


 

*فناوری خانه هوشمند Smart home technology

 


ترکیبی

اجزای ترکیبی را می توان در هسته یا مرز یک شبکه یافت.

 

تجهیزات شبکه چیست؟

تجهیزات شبکه چیست؟

 

-سوئیچ چند لایه : سوئیچی که علاوه بر روشن شدن لایه OSI 2، عملکرد لایه های پروتکل بالاتر را نیز فراهم می کند.

 

-مبدل پروتکل : یک دستگاه سخت افزاری است که بین دو نوع مختلف انتقال، برای همکاری، تبدیل می شود.

 

-پل روتر (brouter): دستگاهی است که به عنوان پل و روتر کار می کند. brouter بسته های پروتکل های شناخته شده را مسیریابی می کند و به سادگی تمام بسته های دیگر را به عنوان یک پل به جلو ارسال می کند.

از نظر شبکه ، یک پل بسته ها را بر اساس آدرس فیزیکی فیلتر و ارسال می کند. Bridges در لایه دسترسی شبکه در پشته پروتکل TCP/IP عمل می کند.

 

حاشیه

اجزای سخت افزاری یا نرم افزاری که معمولاً در نقطه اتصال شبکه های مختلف قرار دارند (به عنوان مثال ، بین یک شبکه داخلی و یک شبکه خارجی) عبارتند از:

 

-سرور پروکسی : سرویس شبکه کامپیوتری است که به مشتریان امکان می دهد ارتباطات غیر مستقیم شبکه را با سایر خدمات شبکه برقرار کنند.

 

-فایروال : قطعه ای از سخت افزار یا نرم افزار که برای جلوگیری از برخی از ارتباطات ممنوع در خط مشی روی شبکه قرار می گیرد. فایروال معمولاً بین یک شبکه داخلی مطمئن و امن و یک شبکه خارجی دیگر، مانند اینترنت، سدی ایجاد می کند که تصور می شود امن یا قابل اعتماد نیست.

 

-مترجم آدرس شبکه (NAT): سرویس شبکه (ارائه شده به صورت سخت افزاری یا نرم افزاری) که آدرس های داخلی را به شبکه های خارجی و برعکس تبدیل می کند.

 

-دروازه مسکونی : رابط بین اتصال WAN به ارائه دهنده خدمات اینترنت و شبکه خانگی.

ایستگاه های پایانی 

سایر دستگاه های سخت افزاری مورد استفاده برای ایجاد شبکه یا اتصال از طریق شماره تلفن عبارتند از:

 

-کنترل کننده رابط شبکه (NIC): دستگاهی است که کامپیوتر را به شبکه کامپیوتری مبتنی بر سیم متصل می کند.

 

-کنترل کننده رابط شبکه بی سیم : دستگاهی است که کامپیوتر متصل شده را به شبکه کامپیوتری رادیویی متصل می کند.

 

-مودم : دستگاهی که سیگنال “حامل” آنالوگ (مانند صدا) را برای رمزگذاری اطلاعات دیجیتالی تعدیل می کند و همچنین چنین سیگنالی حامل را برای رمزگشایی اطلاعات منتقل شده تغییر شکل می دهد. مورد استفاده قرار می گیرد (به عنوان مثال) هنگامی که رایانه از طریق شبکه تلفن با رایانه دیگر ارتباط برقرار می کند.

 

-آداپتور پایانه ISDN (TA): دروازه ای تخصصی برای ISDN.

 

-راننده خط : وسیله ای برای افزایش فاصله انتقال با تقویت سیگنال ؛ فقط در شبکه های باند پایه استفاده می شود.

تجهیزات شبکه چیست و چگونه کار می کند؟

کارایی یکپارچه ، باورنکردنی.

با کار مستقل و کار مشترک ، دستگاه های اتصال کار قابل توجهی را در زمینه رسیدگی به درخواست های اینترنتی خاص شما انجام می دهند … به طور همزمان ، در هر ثانیه میلیون ها نفر دیگر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند.

بنابراین در هر کجا که هستید و از هر کامپیوتری که استفاده می کنید، می توانید به سخت افزار شبکه متکی باشید تا دنیا را در اختیار شما قرار دهد.

 


تجهیزات شبکه چیست و چگونه کار می کند؟

کپی کنید ولی بگید از موصیفا برداشتیم.

خوشحال میشیم شما هم اگر مطلبی و می دونید تو قسمت نظرات برامون بنویسید.